Otázka v diskusi:
Expat s IČO v ČR - určení daňové rezidence

Jan Daloun, 3.4.2024

Dobrý den,

Delší dobu trvale pobývám mimo ČR v zemi která nemá s ČR dohodu o dvojím zdanění. Na konci uplynulého března jsem si obnovil v ČR IČO s provozovnou na adrese mého "trvalého bydliště" v ČR (byt rodičů), moje adresa pobytu je na změnovém listu uvedena zahraniční (skutečná adresa pobytu).

1) nemůže finanční úřad tvrdit, že můj "stálý byt" / "středisko životních zájmů" je v tuto chvíli v ČR (navzdory tomu že nemám v úmyslu se do ČR vracet či se trvale v tomto bytě zdržovat) a tedy můj daňový domicil je v ČR a že budu muset v ČR zdaňovat své celosvětové příjmy, nejen to co si přes své IČO vydělám? Mohl by tento můj krok ovlivnit daňový domicil nejen pro rok 2024, ale i pro 2023?
2) bylo by lepší IČO zrušit a podnikání řešit jinak (např. fakturovat českým firmám přes daňové číslo v zemi mého pobytu), či provozovnu pro mé IČO registrovat na mou zahraniční adresu (je to vůbec možné)?

Děkuji

3 odpovědi:

• Michal Mach, 3.4.2024

Dobrý den,

toto by měl posoudit zkušený daňový poradce,

1 -
    Rezident ČR :

Poplatníci jsou daňovými rezidenty České republiky, pokud mají na území České republiky bydliště nebo se zde obvykle zdržují. Pokud je v účinnosti smlouva o zamezení dvojího zdanění, posuzuje se rezidentství poplatníka podle příslušného článku této smlouvy. Daňoví rezidenti České republiky mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, tak i na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí.

Pokud by vznikla v ČR povinnost zdanit "celosvětové příjmy" pak skutečně můžete využít zamezení tzv. dvojího zdanění, ovšem pouze pokud ČR takovou smlouvu má. Pokud nemá vylučovalo by to možnost zahraniční příjmy započíst nebo tzv. vyloučit a danilo by se to vše.

Nerezident ČR :

Fyzická osoba (§ 2 odst. 3 ZDP), která nemá na území ČR bydliště ani se zde obvykle nezdržuje nebo to o ní stanoví mezinárodní smlouva. Tato osoba má daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky. Dále je za nerezidenta považována osoba, která se na území ČR zdržuje jen za účelem studia nebo léčení (v takovém případě se jedná o nerezidenta i v případě, že se ve smyslu § 2 odst. 4 ZDP na území ČR zdržuje obvykle).

více na webu FS pro FO :

více na webu FS pro PO / firmy ) :

2- Pokud nebudete vůbec podnikat v ČR, samozřejmě se můžete stát podnikatelem v EU a poskytovat služby nebo dodávat zboží jako zahraniční podnikatel z EU do ČR místním firmám, ovšem podmínky podnikání v daném státě EU si musíte zjistit sám. V tomto případě budete spadat pod daně a režim jiného státu EU. Pokud nebudete daňový rezident ČR ani na území ČR nebudete generovat žádný příjem, danit budete ve svém domovském státě EU - podle zdejších pravidel. Samozřejmě i jako zahraniční podnikatel ( podnikatel z EU ) můžete dodávat do ČR služby, případně zboží. Zde si pouze hlídáte režim DPH, pokud se stanete plátcem DPH z EU a poskytoval byste služby nebo dodával zboží z EU do ČR zdejším firmám ( plátcům DPH v tuzemsku ) pravděpodobně půjde o systém reverse charge . Ale je to individuální a daňový režim je nutné vždy individuálně posoudit, protože je tam mnoho výjimek a záleží také jakou činnost poskytujete a kdo je protistrana obchodu.

Pokud podnikáte ze státu mimo EU, jednalo by se o dovoz zboží či služeb z tzv. 3. země. To je opět na konzultace s daňovým poradcem.

Já Vaší situaci nedokážu posoudit a bylo by vhodné, pokud budete kontaktovat daňového poradce, seznam DP je zde :

• Jan Daloun, 4.4.2024

Je možné říci, že obnovení IČ na adrese mého trvalého pobytu (byt rodičů) ze mě dělá daňového rezidenta ČR (např protože to znamená ekonomickou vazbu na ČR, či se budou domnívat že tento byt je mi trvale k dyspozici když tam nepobývám)?

Pokud finanční úřad nesouhlasí s tím jak si poplatník určil v daňovém přiznání daňový domicil, jak se to řeší? Je to rozumné, nebo s člověkem jednají jako s kriminálníkem?
  • Michal Mach, 4.4.2024

Dobrý den,

ano, pokud máte tr. bydliště v ČR a ještě zde ŽL, pravděpodobně budete daň. rezidentem ČR. Pokud FÚ vzniknou pochybnosti o DP, pravděpodobně vás vyzve k odstranění pochybností, případně rovnou zahájí kontrolu, na jejím konci může být vydáno rozhodnutí o stanovení daně ( vyměření daně ) a další sankce ( úroky, atd. ).

Důkazní břemeno je vždy na straně poplatníka, jinak napsáno, to co neprokážete, na to se nebude brát zřetel. Tedy při případné kontrole má FÚ možnost domnívat se v podstatě na cokoli a je na vás, zda si svoje DP a rezidenturu obhájíte.

Nevím co si představujete pod pojmem " jednají jak s kriminálníkem" postupuje se podle zákonů ČR a Daňového řádu, zákony ČR platí obecně pro všechny, nemůžeme si vybírat, zda budeme platit daně, nebo je neplatit, podle toho co je výhodné. To ale takto funguje u většiny států světa.

Chcete-li odpovídat v diskusi, musíte se nejprve přihlásit.